Projektując wizytówkę grafik staje przed naprawdę trudnym zadaniem – mając do dyspozycji wyjątkowo ograniczoną powierzchnię o wymiarach 90 x 50 mm, właściwie wykluczającą szersze pole manewru, musi na niej zmieścić bardzo wiele informacji, a do tego sprawić, by całość była jednocześnie estetyczna i funkcjonalna.
Przy projektowaniu wizytówki najistotniejsze jest wyczucie typograficzne, polegające między innymi na umiejętnym łączenie tekstu z drobnymi elementami graficznymi, takim jak logotyp, rysunek czy mapka. Liczy się także wybór odpowiedniego kroju pisma, właściwa szerokość łamu i interlinii, prawidłowa spacja, równanie tekstu, stosowanie wersalików, kursyw oraz boldów. Bez opanowania zasad układów typograficznych wizytówka stanie się nieczytelna i po prostu brzydka.
Projektant wizytówki najczęściej musi uwzględnić następujące elementy: logo i pełną nazwę firmy, imię oraz nazwisko właściciela wizytówki, nazwę zajmowanego przez niego stanowiska, wreszcie – pełne dane adresowe (adres pocztowy, adres e-mailowy, strona www, telefon stacjonarny oraz komórkowy, numer faksu). Niekiedy dochodzi do tego mapa dojazdowa, zdjęcie produktu, konto firmowe, a także NIP i REGON firmy.
Aby wizytówka była czytelna, każda z tych informacji powinna pojawiać się w nowym wersie oraz tworzyć tekstowo-graficzne całostki. I tu właśnie zaczynają się problemy. W przypadku większych druków składacz może odrobinę zmniejszyć interlinię, zastosować kerning, nieco przyciąć zdjęcie i w ten sposób „upchnąć” na stronie większą ilość tekstu. Jednak w przypadku wizytówek takie postępowanie jest niemożliwe, ponieważ każde ściśnięcie odstępu pomiędzy literami lub też pomniejszenie nadanej interlinii natychmiast się odbija na czytelności tekstu.
Nic więc dziwnego, że niekiedy zaprojektowanie skromnego kartonika jest bardziej czasochłonne i skomplikowane niż stworzenie plakatu lub ulotki.